Curaçao 1993

De Julianabrug

In 1993 waren we voor het eerst op een bovenwinds eiland en heb ik gedoken bij Eric Wederfoort. Tijdens een van deze vrije duiken kwam ik Herman-Derk Hulsinga tegen, HD was hier als marinier gelegerd en dook alsof zijn leven er van af hing. Veel vrije tijd voor die mannen en altijd mooi weer. Vaak veel wind maar daar merk je onderwater niks van haha. Even samen gebabbeld en HD wist wel een mooie stek bij de ingang van de haven, daar was destijds een schip met textiel gezonken. Het textiel was binnen de kortste keren weg maar het schip hebben ze laten liggen. De Superior Producer ligt op 33 meter maar dat wist ik toen nog niet. Afgesproken voor de maandagmiddag en ja hoor zo gauw als je je hoofd onder water had kon je hem al zien liggen. Netjes met de bodem van het schip op de bodem van de Annabaai. Toen we ons lieten zakken zag je pas hoe groot dat wrak was. Rechtop in de stuurhut achter het stuurrad gestaan de rest was er al uit gesloopt. Een aantal mooie duiken gemaakt langs een rif bij Eric Wedervoort en nog in een klein vliegtuigje gezeten wat op de bodem van een baai lag terwijl Gijsje er boven snorkelde.

Isla Margarita 1995

Met z'n 2-tjes naar Isla Margarita geweest de vlucht + hotel voor 999 harde guldens. Cor en Yvonne kwamen een week later en bleven dus ook een weekje langer. Die eerste week een aantal duiken gemaakt, luxe een heel team ging er met je mee naar de mooiste duikstekken voor een appel en een ei. Ik heb ze daar nog wel geleerd hoe je met het koraal om moet gaan. Daar gooide ze elke keer het anker in het koraal en trokken het koraal kapot als we weer weg wilden. We hebben daar dus een touw vast gezet in het koraal met aan de oppervlakte aan het touw een kleine jerrycan om aan te meren. We kwamen er in de eerste week achter dat we lokaal geld konden wisselen en dat je dan 2 keer zoveel kreeg als bij de bank. Cor en Yvonne bij aankomst van die luxe verteld en we hebben toen meteen geld gewisseld om een ticket naar Bonaire te kopen. Cor zijn broer Rob en zijn schoonzus hadden daar een makelaars bedrijf. Ik heb hier samen met Rob nog een paar mooie duiken gemaakt. Tijdens de terug reis van Bonaire naar Isla Margarita hadden we vertraging in Venuzuela en moesten we overnachten in Crimineel Caracas. De volgende morgen op nippertje terug naar Isla om de terugreis naar NL te kunnen maken.

Bonaire maart 1996

In de appartementjes van Kees met Jan en Cobie en Omie en Alice. Een mooie vakantie met veel duiken en als hoogtepunt een duik naar 54 meter diepte waar een wrak van een oude 2-master lag. Rob de Ruiter was onze gids, hij had hier al vaker op gedoken. Op 11 meter diepte lagen de 2 masten van het wrak, een prima oriënteringspunt en hier hebben we 2 volle flessen met automaat achter gelaten om straks op de weg terug naar boven te kunnen aclimatiseren voordat we terug naar de oppervlakte gingen. Rob was zelf uitgerust met 2x15 liter flessen waaraan 4 automaten bungelden voor als er iemand in de problemen zou komen. Achteraf een prima beslissing want Jan zijn draadloze barometercomputer had het begeven en hij kon dus niet zien hoever zijn flessen leeg waren. Terug aan de oppervlakte was Alice aan het spelen met de kop van een jonge haai welke ze daar had gevonden. De 54 meter was een hoogtepunt maar ook de Barbecue met lifemuziek was de vermelding waard. Een ukelele als instrument en de kok speelde op een wasbord en op zijn noodmuskaat rasp. Geweldig!

Malta 1997

Op huwelijksreis met Omie en Alice en nog 5 anderen. Als kwartiermakers zijn Gijsje en ik een dag eerder gegaan, een 4x4 cabrio gehuurd en alvast er aan wennen om de rotondes linksom te nemen. De volgende dag het bruidspaar met aanhang verwelkomt op het plaatselijke vliegveld. Malta is mooi om zijn natuur, monumentale panden en huizen met erker op alle verdiepingen. Verder heb je hier natuurlijk de locatie waar alle Popeye films gemaakt zijn en heel veel grotten onder water. Duiken mag hier alleen maar met een lokale gids en dat is terecht met al die grotten heb je iemand nodig die weer weet hoe je naar buiten komt. Wij onderwater en Gijsje met de 'niet' duikers kerken bezoeken. Wat op zich ook prachtig was. De Romeinen hebben hier op het eiland een aqaduct aan gelegd die zoetwater vanaf de Noordzijde van het eiland naar de Zuidzijde vervoerde om zo ook de Zuidzijde van het eiland vruchtbaar te maken. We hebben hier aan de Zuidzijde cactussen gegeten, deze werden ondanks de doorns vakkundig open gesneden door een 'local' zodat je het binnenste van de cactus kon eten.

1998 Bonaire

Vanaf van de Valk Gilzerijen werden we per van de Valk touringcar naar Brussel vervoerd om daar vandaan met Sobelair naar Bonaire te vliegen. Aankomst op Flamingo airport en daarna met de pick-up van Kees richting Bonaire Caribiën Club. Op het vliegveld waren we al door de politie gewaarschuwd dat we niet achterop mochten zitten en toen we daar dan ook weg reden zagen we de agent al bellen en ja hoor halverwege onze trip werden we aan de kant van de weg gezet. Kees een vriend gebeld met nog een pick-up en het laatste deel hebben we dus afgelegd in de cabine van een pick-up. Veel te warm! Eerst moest Ruud bij Dive Inn nog een duik maken voordat zijn duikbrevet kon worden uit geschreven en toen onderwater met Gerald, Monica, Ruud, Geert en ik zei de gek. Geweldig weer en nu met de hele familie! Met Ruud nog wezen surfen op Lac en niet te vergeten met z'n allen naar Carnaval. Geert en Evie waren al terug naar huis, die waren maar een weekje gebleven.

Dominicaanse Rupubliek 1999

Carnaval.

Met Omie en Alice, Jan en Cobie zijn we 2 weken naar de Dominicaanse geweest. Eerst een weekje in Sosua geweest, mooie duiken gemaakt maar ook heftig weer mee gemaakt. Met de boot vanaf het strand vertrokken maar toen we ruim een uur later terug kwamen was het noodweer. We konden met de boot niet meer op het strand komen en moesten zwemmend door de branding waar ik nog een vin heb verspeeld, is in de branding achter gebleven. Men stond met man en macht klaar om ons aan het strand te helpen. Het is die dag blijven regenen en de volgende dag stond letterlijk alles blank, wegen waren in rivieren veranderd en alle huizen stonden in het water. Wij hadden een dagje safari gepland dus weg van de natte boel. Met een 4x4 de bush in, de armoe in het binnen land geproeft en ook nog paard gereden. 's Avonds was de boel redelijk op gedroogd en konden we ons weer redelijk verplaatsen. De gevangenissen zitten daar tjokvol, bij het langskomen zag je zo een stuk of 15 kopjes voor een raampje van 1,5 x 1,5 meter. Voor de banken stond beveiliging met karabijn maar verder een prachtig land. Binnen de afrastering van ons resort kon je niets van criminaliteit merken. We hebben daar nog een gids geregeld die met ons een dagje naar het carnaval is geweest een grote happening. De politie reed daar nog in een VW kever, prachtig!

Halverwege de vakantie zijn we naar de Oostkant van het eiland vertrokken een dag rijden in een busje. De bedoeling was om daar walvissen te gaan spotten. Dat gebied stond er bekend om, een paai gebied en hier hebben we natuurlijk ook nog een paar duikjes gemaakt en Alice d'r verjaardag gevierd.

Egypte 2001

Naar Egypte gingen de kinderen van Omie en Alice ook mee. Leuke duiken gemaakt, een dagje cultuur snuiven en de meiden natuurlijk veel op het strand gelegen. We hadden een pracht strand tot onze beschikking, het Sheraton Hotel had zijn eigen strand maar nog geen gasten, dus prima voor ons.

Curaçao 2002

Amstel Bright was op de ABC eilanden de ideale frisdrank, een partje limoen in de hals van je flesje en dit werd ook nooit uit een glas gedronken maar rechtstreeks uit de fles. Deze vakantie hebben we samen met Barbara en Ruud gevierd. Samen met Ruud gedoken en de rest van het eiland met z'n 4-tjes verkent.

Curaçao 2004

Deze vakantie waren we met z'n tweetjes maar een oud collega van mij, Liesbeth was hier samen met haar moeder op visite bij haar zus en zwager die hier in een roze landhuis woonden. Met Liesbeth heb ik verschillende duiken gemaakt rond Curaçao.