Met de camper op pad

Op 15 oktober was er een camperbeurs in Hardenberg, wij er naar toe, we hadden geen idee van prijzen en mogelijkheden dus maar eens oriënteren op het camperen. In de eerste hal zagen we een oude HYMER uit 1996, afijn, er door heen gewandeld, best een grote camper met 6 gordelplaatsen. Ik was al verkocht maar Gijsje vroeg of ik wel lekker was. Nadat we nog een hal doorgewandeld waren weer terug, stel je voor dat ze 'm aan een ander verkochten. Koopcontract getekend en op 16 oktober naar Balkbrug om de camper te halen. Wat een joekel was het, ik reed al weg met de deur nog open. De tank vol gegooid en richting Harderwijk. Tjonge wat rijd dat geweldig, je zit hoog, dus een geweldig zicht op de weg en de volgende dag waren we al onderweg naar België. Daar eerst een afdak gebouwd voor de camper. Dat weekend was er nog de groep van Morris en Anoek en maandag de 23e waren we onderweg. Eerst naar Geert en Heidi in Frankrijk (helaas zaten die net in Gent) dus toen maar door naar de Normandische kust

regen, regen, regen!

Je weet dan wel dat alles waterdicht is en na regen komt zonneschijn. We hebben alle kleine dorpjes langs de kust gehad en als we iets moois zagen dan was het stoppen en genieten. Zo waren we in Etretat en stonden we bij een oude stationslocatie. De rail lag er nog wel maar het was jaren geleden dat hier een trein gepasseerd was. Hier werden we aangesproken door een broer van Liesbeth Petersen, Liesbeth kenden we van nog AVVOG.

De prachtige Normandische kust bij Dieppe in Zuidelijke richting.

En dit is de Noordelijke richting. Nog steeds grijs en grauw.

13 mooiste dorpen van Frankrijk

We volgden de route van de 13 mooiste dorpen van Frankrijk, prachtig maar het was beslist niet de kortste weg  naar het Zuiden. Langs de kust rijden is geweldig maar er zijn veel baaien en dan kun je kiezen, of er om heen of middels een brug er over heen. Als je niets van te voren pland dan moet je ter plaatse de beslissingen nemen.

Voor 1 van de 13 moesten we een behoorlijk eind land inwaarts.

Maar een lekkere cappucino maakt weer veel goed.

Schitterende gebouwen uit een rijk verleden.

In de laatste Wereldoorlog was er een onfortuinlijke parachutist aan de dakrand van de plaatselijke kerk blijven hangen, wat hem dan weer wel eeuwige roem heeft op geleverd.

De kustweg volgend waren we beslist van plan om Mont-Saint-Michel aan te doen maar de mist gooide roet in het eten en we zijn Mont op ruime afstand gepasseerd.

Op het eiland Ile de Noirmoutier hebben we jaren geleden met de familie Buis gestaan en voor jaren terug nog een keer met de Toyota (met daktent) maar nu waren alle Campings gesloten en de Camperplaatsen overvol. Een nachtje op een Camperplaats en weer door richting Rochefort. Een prachtig plaatsje maar op zondag bomvol toeristen. Waarvan hieronder een serie foto's.

Op een parkeerplaats een paar Belgen ontmoet die ons de tip gaven om met de veerboot de baai over te steken dat scheelde meer dan 100 kilometer rijden. Wij achter ze aan en gingen precies als laatste de veerboot op en lieten een rij auto's achter op de kade.

Dune de Pyla

Hier zijn we ook met de Toyota geweest en stonden toen prachtig aan het water maar helaas was deze camping nu gesloten. Teleurgesteld rijden we verder en bekijken we de andere mogelijkheden. We vinden een weg naar rechts officieel afgesloten maar 'niet geschoten is altijd mis' vervolgen we onze weg en komen op dezelfde camping terecht die eigenlijk gesloten is. Hier staan veel dagjes mensen maar ook een paar campers. Een mooi plekje gevonden en 2 nachten genoten van een gratis plekje. Dune de Pyla is 105 meter hoog en de volgende mogen beginnen we aan een dagje activiteiten, eerst 7 kilometer langs het strand en daarna de klim naar boven.

We gaan vandaag richting Bayonne en daarna richting Spanje.

Tol wegen en snelwegen mijden instellen op je Garmin betekend dat je de prachtige

Op een lokale markt stond een grote pan Paella, heerlijk als avondpot.

locale wegen en dorpjes neemt maar dat je ook regelmatig het snelverkeer boven je langs ziet schieten.

Santiago de Compostella

voor heel veel mensen een speciale betekenis voor ons was het een gewone vakantieplaats waar we een nachtje hebben gestaan.

Portugal betekende voor ons een bizarre ervaring....

..... direct geconfronteerd worden met 10-tallen kilometers verbrand bos.

Dit moet voor de locale bevolking een enorm trieste ervaring zijn geweest.

Porto

De volgende stop in Portugal was Porto, we zijn de oude stad niet in geweest en hebben ons bezoek beperkt tot de kustlijn. Bijzonder is de laatste foto van de brug, het snelverkeer gaat over het onderste deel en de voetgangers de fietsers en de tram over het bovenste deel.

Alle foto's van de campervakanties

Als je alle foto's via mijn dropbox wil bekijken, dan de onderstaande links copiëeren en in je browserbalk plakken.

naar de foto's van 2017-2018: https://www.dropbox.com/sh/u4d2req0w2qjgk6/AADwPbkz8GnMi4_Ctn75uRL_a?dl=0

naar de foto's van 2018-2019:   https://www.dropbox.com/sh/l8hmq61ot7nnf0q/AAAaqUSng46uo0UNxNFeWn9va?dl=0

naar de foto's van 2019-2020:   https://www.dropbox.com/sh/iflz0zpwjj4jvyp/AAAiitXw_RjqbTm80PTNQv__a?dl=0

In 2020 was er geen campervakantie door Corona.